Pojazdy PRL

cała historia w jednym miejscu

Pojazdy, samochody PRL

Polski Fiat 125p



Umowa z Fiat-em została zatwierdzona przez Rade Ministrów w kwietniu 1966r. Była to pierwsza całościowa licencja zachodnia w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Na począdku 1968r. ruszyła produkcja seryjna fiata 125p z silnikiem 1300. Miał on klasyczny układ napędowy, opracowany specjalnie dla FSO.Nadwozie oraz układ hamulcowy adaptowano z przygotowywanego do produkcji we Włoszech samochodu typu 125, natomiast zespół napędowy oraz elementy podwozia pochodziły z modelu fiat 1300/1500. Silnik został unowocześniony w osprzęcie elektrycznym przez zastosowanie prądnicy prądu zmiennego a podwozie otrzymało układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi na wszystkie koła. Samochód miał klasyczne, trójbryłowe nadwozie samonośne typu sedan z układem czterodrzwiowym.W 1969r. uruchomiono produkcję modelu 1500. Silnik tego samochodu powstał przez zwiękrzenie średnicy cylindrów z 72mm. do 77mm. Objętość skokowa zwiekrzyła sie do 1481cm .Wraz z rozpoczęciem seryjnej produkcji rozpoczęto również dostawy części do montażu samochodów 125pZ w jugosłowiańskich zakładach Crvena Zastawa a także eksport do Czechosłowacji ,NRD i na Węgry.Zgodnie z umową licencyjną Fiat dostarczył dokumentację konstrukcyjną i technologiczną oraz prototypy samochodu 125p w wersji kombi z silnikiem 1500. Równoczeonie zmieniono niektóre elementy podwozia. Powiękrzona została średnica wału napędowego , wzmocniono resory i amortyzatory tylne , zastosowano ogumienie o wiekrzej nośności. Fiata kombi przedstawiono na 40. Międzynarodowych Targach Poznańskich , a jego produkcję rozpoczęto w drugiej połowie 1971r. W Poznaniu zademonstrowano także odmiane PF 125p z odsuwaną częścią dachu ( dla krajów o cieplejszym klimacie ).W 1971r. produkowane seryjnie samochody 125p otrzymały blokadę kierownicy oraz dwuobwodowy układ hamulcowy z korektorem siły hamowania kół tylnych. W oparciu o elementy nadwozia samochodu 125p kombi zbudowano prototypy dostawczych Pick-upów o ładowności 540kg. W modelu `73 zastosowano zmodernizowane zawieszenie tylnych kół, nowe klamki zewnętrzne (kasetowe) i ograniczniki otwarcia drzwi, nową kratę wlotu powietrza, siedzenia przednie przystosowane do montażu zagłówków. W nowej wersji zawieszenia tylnego zastąpiono dotychczasowe resory czteropiórowe nowymi dwupiórowymi o więkrzej długości. Zwiękrzono także grubość i szerokość piór. Na przełomie lat 1973/74 uruchomiono produkcję samochodu sanitarnego w oparciu o nadwozie kombi. Zmiany w `74 obejmowały układ kierowniczy i wyposażenie elektryczne. Wszystkie samochody otrzymały bezpieczną , dzieloną kolumnę kierownicy.W roku 1974 wyprodukowano krótką serię samochodów 125p w wersjach sportowych, 1600 Monte Carlo oraz 1800 Acropolis.Również w 1974r. fabrykę opuściło kilka sztuk wydłużonych wersji Fiat-a 125p. Do produkcji seryjnej w 1975 roku weszła odmiana Pick-up. Produkcja modelu podstawowego i wszystkich odmian fiatów 125p osiągneła poziom 100.000 sztuk. W roku 1983 znak handlowy Fiat 125p został zastąpiony znakiem FSO 1300/1500. W połowie lat 80-tych pod maskę fiata zaczęto montować silniki wzmocnione pochodzące z samochodu FSO Polonez. Dodatkowo wypsażono je w pięcio biegową skrzynię biegów oraz siedzenia pochodzące również od Poloneza. Ponadto w silniku zastosowano elektroniczny układ zapłonowy.W sumie, w ciągu 24 lat wyprodukowano ponad 1.445 mln PF 125p.